Kristna värderingar i skolmiljö

16 april 2020 jonas_olsson

Kristendomen har i många år varit det fundament på vilket den svenska skolundervisningen har vilat. Med åren har dess inflytande sakteliga fasats ut. Vilken betydelse har det för undervisningen och för de elever som deltar i den? Vissa menar att viktiga grundvärden som hör kristendomen till har försvunnit, vilket är till nackdel för skolan i allmänhet och eleverna i synnerhet. Undersökningar visar att kristna värderingar fått en renässans, att allt fler vill att de implementeras i samhället. Men vilka är dessa värderingar? Och är det möjligt för dem att göra comeback i skolmiljön?

Den gyllene regeln

När man talar om kristna värderingar är det inte ovanligt att den gyllene regeln kommer på tal. Många har nog hört talas om den, ovetandes om att den faktiskt härrör ur kristendomen. Regeln går ut på att behandla andra såsom man själv vill bli behandlad. En sympatisk livsinställning som nog få skulle sätta emot. Skälet till att det ännu talas om i tid och otid är förmodligen för att det kan appliceras i alla sammanhang och fungerar väl även i sekulära miljöer. Regeln får en också att fundera över hur vårt samhälle hade sett ut utan kristet inflytande. 

 

Stötta kristna skolor

Även om få svenska skolor har en kristen prägel idag finns det stiftelser som på olika sätt stöttar skolor baserade på kristendomen i utlandet. Ett exempel på detta är stiftelsen Agape Norrköping, grundad 1984. Stiftelsen har bland annat stöttat kristna skolor i Rwanda genom bibel- och ledarskapsundervisning. Man driver även skolor, fritidshem och församlingar i Norrköping. Ett viktigt syfte är att stärka och motivera människor att bidra till en positiv, mänsklig utveckling. Oavsett vad man anser om kristendomen kan nog de flesta skriva under på att kraften som kommer av viljan att hjälpa människor växa är betydelsefull. Läs mer om Stiftelsen Agape Norrköping på https://www.agapenorrkoping.se/.